Monday, November 24, 2008

Strawberries

Yummy~ i can't resist a strawberry when i see one. crazy about it!but strange enough, i don't like strawberry ice cream.rasa macam ubat demam..yuck
strawberries contain vit C more than apples, bananas and even oranges.here's some nutrition info(for a cup of strawberry: 8-10 )
- Protein 1 g
- Fat 0.6 g
- Carbohydrates 11 g
- Sugar 7 g
- Fiber 3.5 g

- Iron 0.6 mg
- Sodium 2 mg
- Calcium 22 mg
- Phosphate 30 mg
- Riboflavine 0.1 mg
- Vitamin C 85 mg
- Potassium 240 mg
- Zinc 0.2 mg
- Niacin 0.4 mg
- Vitamin B6 92 mcg
- Folate 34 mcg
Pendek kata, kalo makan strawberi tetiap hari jadi sihat dan kuat (sebab boleh kurangkan risiko kanser dan sakit2 berkaitan jantung) dan lambat naik kedut sebab ada kolagen.sangat seswai untuk student sebab boleh juga menguatkan memori,so senang nak hafal kes.kepada yang amik subjek dengan dr baha sem depan apa lagi makan strawberi banyak2.kajian mengatakan(cewah2 mcm Fadhilah Kamsah) strawberi mempunyai antioksidan yang paling tinggi antara 1000 makanan(makanan ape aku x tau).memang rugi ar kalo tak makan, Maha Kuasa Tuhan menciptakan buah yang kecil dan comel dan sedap (setengah orang kata masam tapi aku suke hahaha) tapi mempunyai seribu khasiat.

Cara nak menikmati strawberi.
1. beli kat kedai


2. harganya rm6.99 untuk 200 gram macam yang tercatit di sini


3. pastikan xde yang berkulat.kalau ade sebijik yang berkulat, cepat2 asingkan sebab nanti berjangkit. strawberi yang bagus warnanya merah gelap, tapi tak lebam2 sangat.jangan beli yang rapat2 dalam kotak macam yang jual kat mydin, nanti cepat rosak. kalau taknak makan lagi,asingkan yang dah berkulat n simpan lam peti ais macam ni

4. Cairkan coklat masakan dalam air mendidih pastu celupkan strawberi macam ni


5. n then makan~ sedapnye~

Kalau malas nak beli kat kedai dan cairkan coklet, beli je strawberi kat booth2 chocolate fountain. tapi mahal sikit la, dalam seringgit sebijik kalo beli satu cup (12 bijik)->harga kat sogo. kalo kat mydin mall k.trg murah sket tp x syok ar tak best makan sikit.

Enjoy~

No comments: