Friday, December 12, 2008

Halal dan Haram [v 1]

assalamualaikum sekali lagi

hari ini aku akan cakap pasal makanan yang banyak dijumpai kalau ada orang kahwin


FERRERO ROCHER


yaa...sangat sedap saya tahu

tapi halal kah ia? aku tanak sebarkan fitnah bahawa ianya haram dimakan

tapi aku juga mahu mengingatkan saudara saudari bahawa bahagian badan yang datang dari yang haram ialah makanan api neraka

aku juga sangat percaya bahawa yang haram itu sangat tidak baik untuk kesihatan

jadi sama-sama kita siasat

laman web ini mengatakan ianya halal(UK)

http://www.gmwa.org.uk/foodguide2/in...question&id=97

laman web ini plak cakap tak halal(US)

http://www.muslimconsumergroup.com/P...productId=3332

ada org ckp yg UK punye lebih dipercayai.

baiklah, kita tengok apa kata JAKIM

"Sehingga kini pihak pengedar coklat ferrero rocher dan kindo bueno tidak pernah memberikan maklumat status kehalalan produk ini kepada JAKIM."

jadi...macamane?peningnye aku


aku berpendapat..coklat ni semasa pemprosesan die, ada gunakan arak (aku tengok dalam tv1 hari tu mat saleh tu tunjuk cara wat coklat).aku rasa tujuannya nak bagi coklet tahan lama

yang takde tanda halal tu baik laaaa korang jangan makan

ape pasal taknak apply sijil halal?tak cukup duit(tipu!)?ataupun takut?atau tak hormat orang islam?

tepuk dada tanya iman.sukati la kalau korang nak makan tapi biarla berdasarkan siasatan, bukan ikut sedap perut n tekak.aku dah tak makan bertahun2 sihat je sampai sekarang.

"tinggalkan sesuatu yang masih meragukan hingga engkau benar-benar tidak ragu"(riwayat ahmad)

"siapa yang takut (berhati-hati) jatuh kepada syubhat(ragu-ragu),maka dia telah menyelamatkan agama dan kehormatannya sendiri"(bukhari dan muslim)

"dosa itu adalah sesuatu yang menggelisahkan hati"

No comments: