Thursday, December 11, 2008

Tanah Runtuh - Patut Ke Saman ?

Assalamualaikum (haha selama ni tak bagi salam pun)

baru-baru ni kita dikejutkan dengan kejadian tanah runtuh kat bukit antarabangsa tempat orang-orang kaya tu


macam2 cerita susulan yang kite dengar, contohnya

-padan muka (komen aku:ish3 tak baik wo)

-maki hamun yb (komen aku:kesian yb tu berkampung kat situ pun kena maki)

-buang makanan yang diberi lam tong sampah (komen aku:banyak sangat kot diorg bagi)

-kerajaan nak bagi diorg duk hotel (komen aku:entah la..)


jadi...persoalan sekarang patutkah mereka menyaman MPAJ ataupun kerajaan?


ehem2, sebagai student yang amik tort dengan mdm zahrina (wahahaha) izinkan aku bagi komen

(disclaimer : any reliance on this is at your own risk. i am not qualified legal practitioner)

aku rasa diorg takkan berjaya saman MPAJ sebabnya sebelum ni dalam kes highland tower pun diorang saman mpaj tapi tak berjaya.alasan kehakiman dalam kes tu lebih kurang camni

  • public policy.nanti jadi floodgate of cases.nanti habis smua org nak saman.kalau dapat pun duit bukan kua dari poket orang MPAJ yang bagi kelulusan tu

[orang bayar cukai/saman(xde kena mengena dengan kejadian) -> bagi duit kat mangsa]

[ntah2 yang bayar cukai tu lagi miskin dari mangsa kejadian yang dikatakan orang2 kaya]-ni aku tambah

[kenapa pembayar cukai kena bertanggungjawab atas kesalahan orang lain?]-ni aku tambah

basically public policy la...ahahaha(ish kenapa aku gelak)

kalo aku jadi judge aku akan kate : sape suruh beli tanah kat situ.dh tgk highland tower jadi camane tak reti-reti nak pindah.nak saman kenapa ni kan bencana alam.ha...mpaj pun patutnye nasihat la diorg.dah, toksah saman2,sama2 pun salah sama2 kita bina hidup baru.ok,mahkamah bersurai.saya lapar ni belum breakfast.

No comments: